6/20/2009

De eerste foto's zijn binnen

Het thuisfront heeft een dikke envelop ontvangen, met van elke dag een verslagje samen met de eerste memorycard vol foto's. Voor de komende dagen hebben we dus voldoende materiaal om te publiceren op de site. Het is vandaag zaterdag 19 juni en Piet heeft besloten een rustdag in te lassen. "Ik heb weer veel gefietst, maar het weer valt nog steeds tegen daarom vandaag even een rustdag in het pitoreske Viitasaari. Donderdag ben ik bij de familie Lehtonen vertrokken en heb direct 152 km afgelegd tot aan Jyvaskyla in Noord-Oosten richting. Gisteren ben ik meteen weer verder gegaan en heb nog eens 110 km gefietst. Finland is echt een schitterend land met duizenden meren. Vanaf zondag komt de zon er weer doorheen dus dan kan ik echt volop van de omgeving genieten," verteld Piet.

Hieronder een paar leuke quotes uit de verslagen van Piet::
-5 juni: 10:30 vertrokken uit Ridderkerk, via Alblasserdam, Leerdam, Mourik, Arnhem naar eerste kamping in Lathum. Henk van Mastrigt meegefietst tot Amsterdam Rijnkanaal
- 6 juni: Vandaag droog weer, af en toe de zon, harde tegen wind, 14 graden, 88 km gefietst met een gemiddelde snelheid van 16 km/uur. Vanavond: macaroni.
- 7 juni: Om 7:00 uur vertrokken uit Velsen naar camping in Dotlingen, weinig tegenwind, 2 uur in de regen gefietst, schnitzel gegeten, totaalstand van huis 374 km.
- 8 juni: Eerste wasdag, vanmiddag kwam de zon even door, alles gedroogd in de droger op de kamping. Er is een klein meertje, in 2004 met mams nog in gezwommen, ketting gesmeerd, straks nog een biertje halen en eten in het restaurant.
- 9 juni: 6:30 vertokken, over de 213 naar Bremen, camping aan de Elbe, heel de ochtend regen, kreeg 'roomservice' ontbijt van andere vakantiegangers.
- 10 juni: kreeg van campingbaas een kop koffie, foto Elbe sluizen, even uitblazen in de bossen voor Seedorf, gelukkig de wind de hele dag in de rug. Vanavond weer schnitzel.
- 11 juni: Hevige regen en wind, overal takken op de weg, haast nog gevallen, in de tent gezeten, om 19:00 uur regenpak aan en naar het restaurant. Erg gezellig.
- 12 juni: 7:30 wekker, er hingen 5 gekookte eieren aan mijn fiets voor onderweg (gekregen van de campingbaas), voor vertrek nog even goed ontbeten en vertrokken naar Rostock. Het lijkt wel herfst.
- 13 juni: Om 7:30 wakker, de was buiten gehangen, mooi weer, wel veel wind. Ontbeten in de caravan van de buren (uit Oldenzaal) daarna bakkie koffie bij de andere buren in hun kamper. Ik word overal uitgenodigd: super leuk! Op mijn gemak naar de Ferry, om 23:00 uur inchecken. Eenmaal bij de haven kreeg ik nog een flesje Wodka van een Poolse chauffeur voor als ik op de Noordkaap aankom. Vannacht op de boot op een bankje liggen slapen.
- 14 juni: Foto's genomen van de Ferry, super weer, helder blauw, veel ferríes op de Oostzee, op het dek was het zo warm dat je in je shirt kon zitten, mijn barometer op mijn horloge vloog naar beneden, rond 8:00 uur meer deining, witte koppen op de golven, slecht weer, we zien wel.
- 15 juni: Nog 2 uur naar Helsinki, nog even op de bank geslapen, regen tot op de kamping in Pekola. Heel lastig om Helsinki uit te komen. Rondgefietst, eindelijk op de 130 beland, 's avond goed gegeten.
- 16 juni: Vanmorgen gelukkig droog, vannacht alles laten drogen bij de kachel. Om 9:00 uur weggefietst richting Kangasala, toch weer even regen, rond 14:00 bij familie Lehtonen, 72 km, berg op berg af, net voor Palkane stak er een vos de weg over met een vogel in zijn bek, vanavond in sauna: heel leuk! Soort braadworst met brood en groenten gekregen. Totale afstand 998 km.

1 comment:

Aart said...

Hey Piet,

Eindelijk wat foto's mooi man.
Ik blijf mijzelf op de hoogte houden van jouw fietstochtje ;-)
En wens je veel plezier en zeker succes.
Gr,
Aart Roelofs